Menu Zavřeno

Gamebook – kniha vhodná i pro děti, které nechtějí číst

Jak dostat děti ke čtení? Co dělat s dítětem, které číst nechce? Jednou z odpovědí je gamebook – kniha, která spojuje čtení s hraním.

Základním principem gamebooku je, že se v něm příběh větví a čtenář má možnost si vybrat, jak se bude děj dál odvíjet. Už to samo o sobě je pro děti velmi atraktivní prvek, ale řada gamebooků navíc obsahuje další herní prvky.

V některých se například hází kostkou nebo se během čtení sbírají nejrůznější body. Gamebook Vítek, křupadlo a kostižrout je zase plný hádanek a šifer

Některé hádanky jsou logické, jiné vědomostní či zaměřené na základní matematické operace. Další cílí na kreativitu a fantazii a v některých si čtenář prostřednictvím slovních hříček opráší znalosti českého jazyka.

Paleta typů a různých úrovní obtížnosti hádanek je záměrně velmi široká, aby kniha v ideálním případě bavila celou rodinu a každý si přišel na své. Společné čtení (hraní) je totiž nejen krásně strávený čas, ale také dalším nástrojem, jak děti ke knihám přivést. Ke všem hádankách a šifrám je v knize řešení, takže i když ji dítě bude číst samo, nebudou ani zapeklitější úkoly problém. 

Dalším parametrem, který Vítka dělá tak atraktivním pro děti, které moc nechtějí číst, jsou krátké textové pasáže, po kterých následuje nějaký interaktivní prvek – možnost volby či hádanka. Díky tomu i ti nejslabší čtenáři udrží pozornost, nezahltí je celé strany dlouhého textu a knížku postupně zvládnou. 

Jednou z výhod gamebooků oproti klasické beletrii je také to, že možnost volby nabízí kreativní způsoby, jak děti formou zábavy něco naučit. Některé křižovatky například testují paměť či postřeh čtenáře a úspěšnost jeho volby závisí na tom, zda při ní zohlednil dříve získané informace.

Skvělým nástrojem je také to, že každá volba má své důsledky a pokud se čtenář vydá například cestou, která je vůči někomu bezohledná, může získat zajímavou zkušenost, že to dobrá životní strategie není.

Chceme-li děti přivést ke čtení, to nejdůležitější je samozřejmě zábava. Děti se (většinou) nechtějí ve volném čase vzdělávat, ani získávat ponaučení. Chtějí se prostě bavit, a proto staví Vítkův neobyčejný příběh hlavně na napětí, nečekaných zvratech a humoru.